Firemní knižní kluby představují trend, které firmy implementují zpravidla v rovině komunitního vzdělávání. Aktivitu, která se dotýká vzájemného učení (peer-to-peer learning), skupinového učení (cohort-based learning) a (ne)přímo přispívá k naplňování principů učící se organizace, jsme zavedli i v Adastře.
Adastra Book Club 📚 sdružuje milovníky knih, vášnivé čtenáře… Zkrátka Adastřany, kteří se ve svém volném čase rádi vzdělávají a rozvíjejí. Jedná se o prostředek, který kumuluje potenciál všech zúčastněných a napomáhá dosahovat individuálních a skupinových cílů prostřednictvím sdíleného studia.
Běžný firemní čtenářský klub se zpravidla zaměřuje na studium knižních titulů. Adastra Book Club ohýbá standardní koncepci a neomezuje se jen na studium 📖 knih, ale rozšiřuje studijní zdroje o:
📰 periodika
🌐 webové články a
🎧 audio / video podcasty.
Hlavními tématy, na které se náš book club zaměřuje, potom jsou:
🌼 měkké dovednosti,
🏹 leadership,
🚀 osobní rozvoj.
Adastří klub funguje zejména na bázi uzavřené kohorty, která se podílí na nastavování a revidovaní celé koncepce a organizačních záležitostech — hlasování o zdrojích, periodicita setkávání atd.
Zlatým pravidlem však je, že členem book clubu se může stát kdokoliv — bez jakýkoliv vstupních podmínek.
V praxi to vypadá tak, že sice nedochází k veřejnému prezentování aktivit knižního klubu, ale komukoliv je umožněno se připojit. A to i v případě, kdy chtějí být v roli příležitostného návštěvníka nebo pasivního konzumenta obsahu.
Koneckonců intranetový portál všem Adastřanům nabízí základní informační servis — o čem projekt je, kdy se koná další klubové setkání, kdo je členem / facilitátorem knižního klubu, jaké zdroje právě studujeme / jsme prostudovali / bychom chtěli studovat.
V neposlední řadě se Adastřan také dozví, jak se připojit do uzavřeného komunikačního kanálu, ve kterém dochází k již zmíněné koordinaci dílčích aktivit, ale také k dodatečnému sdílení výstupů či k navazující diskuzi, která kopíruje studijní příběhy.
V našem knižním klubu jsme se zprvu vydali cestou hlasování o zdroji, který chceme kolektivně studovat. Každý ze členů mohl nominovat 3 zdroje, přidat jejich krátký popis a odůvodnit svůj výběr. Následovalo hlasování formou přiřazení emotikonů k jednotlivým příspěvkům s nominacemi. Zdroj s nejvíce hlasy vyhrál. Šlo o knížku, kterou nikdo nevlastnil.
Současně jsme řešili způsob firemního financování našich aktivit — pořízení fyzických / elektronických knih pro členy book clubu a spolupráci s interní knihovnou. Byť se určité řešení rýsovalo, nakonec jsme se rozhodli pro nezávislý nákup. Zkrátka a dobře, jeden ze členů knižního klubu pořídil elektronickou verzi demokraticky zvolené knihy a tu pro účely knižního klubu mezi ostatní členy dočasně zasdílel. Nebylo to ideální, ale fungovalo to 🙂
Formu nominování zdrojů jsme brzy proměnili tak, že každý člen na další setkání knižního klubu individuálně zvolí zdroj(e) a ty v krátkosti odprezentuje. Tento přístup se nám osvědčil a zároveň nabídl daleko více studijních příležitostí a následných podnětů.
Co se týče rozpočtu na projekt, doporučujeme jej vyřešit před začátkem studijních aktivit. Firma může Book Club pojmout také jako benefit a členům potřebné knihy pořizovat. Případně knihy rovnou pořídit do firemní knihovny a rozšířit tak celofiremní studijní nabídku.
Na výběr zdroje (respektive rámce, jak k novým zdrojům přistupovat) a zajištění přístupu ke studovanému zdroji navazuje samostudium po dané časové období. Studiu věnujeme čtyři týdny a tuto frekvenci na každém setkání revidujeme.
O aktivitách firemního čtenářského klubu můžeme dosud nezainteresované informovat např. pravidelným zpravodajem. V Adastře jsme se rozhodli pro videopropagaci na televizích a velkoplošné obrazovce ve sdílených prostorách.
Vrcholem každého nového studijního běhu je společné setkání, kde jsou studované zdroje prezentovány. Dochází tak ke skupinové diskuzi, sdílení podnětů a k pojmenování toho, jaké praktické poznatky si odnášíme do pracovního, ale i osobního života. Jak už bylo řečeno, v našem book clubu se setkáváme jednou za měsíc, v neformální zasedací místnosti, někdy si při té příležitosti společně dáme třeba oběd.
Skupinová diskuze v rámci Adastra Book Clubu funguje jako agregátor témat a inspirací s přesahem do dalších oblastí. Nabízí se proto setkávání zaznamenávat a vytvářet tak další interně vzdělávací obsah.
Pozvánka je vždy adresována na dosud všechny aktivní / pasivní členy, ale účast je dobrovolná. Je tedy na každém z nás, jestli přineseme výstup ze studovaného zdroje, nebo budeme jen posluchačem. Samotné setkání probíhá hybridní formou, ale většinově se scházíme fyzicky — což umožňuje kvalitnější interakci. Na začátku dalšího nového setkání věnujeme pár minut rekapitulaci toho, jaká témata se probírala na předchozím setkání.
Jestli ne, a chtěli byste s aktivitou začít, zkuste ve firmě najít ambasadora komunitního vzdělávání. Někoho, kdo rád lidi — nejen se stejnými zájmy –propojuje. Sám jde příkladem a rozvíjí se. Někoho, kdo je ochotný „být tváří“, má tendenci věci šťouchat a disponuje schopností mikroinfluencerství.
Adastra byla jedním z průkopníků datových skladů v České republice...
V minulém článku jsme psali o tom, jak v Adastře v rámci...