Kamarádka se mě jednou ptala, jak řešíme konflikty. Třeba situace, kdy na sebe lidi křičí a podobně. Chvilku jsem přemýšlel a pak musel odpovědět, že nevím. Tohle v Adastře neznám.
Začal jsem v době, když jsem byl ještě student VŠE. Psal jsem tehdy diplomku a můj vedoucí mě propojil s Honzou Červinkou, tedy jedním ze zakladatelů firmy. Dostal jsem tady part-time job. Adastra byla úplně v začátcích. Byl jsem zaměstnanec číslo 12.
Už 13 let pracuji spolu s týmem na projektu pro bývalý Cetelem, dnes BNP. Jedná se především o DWH consulting a rozvoj našeho kampaňového systému. Ale osobně nejsem alokovaný jen na projekt. Když splním své úkoly pro klienta, čeká mě práce account managera — procházím pracovní výkazy, kontroluji objednávky, plánuji další práci apod. Každé pondělí také řeším, v jaké je projekt fázi, kde vidím problémy a kde příležitosti… prostě jak nám to jde.
Práce je to poměrně hodně, ale naštěstí mám k ruce tým skvělých lidí, kteří vědí, jak naše úkoly správně odhadnout a také správně dodat. Takže je pro mě práce spíše zábavou než dřinou. Oporu máme i v divizním řediteli Tomáši Bělíkovi, který má pochopení, když se někdy něco nepovede a prostě to nedáváme.
Jsou tu super lidi a skvělý tým. Kamarádka se mě ptala, jak řešíme konflikty a co děláme s tím, když na sebe lidi třeba křičí. Takové věci neřešíme vůbec, prostě se to neděje.
Jsem tady 20 let a samozřejmě už jsem přemýšlel o tom, že bych odešel. Ale mám různorodé projekty, pořád se děje něco jiného. Školil jsem, dělal jsem na projektech, teď je vedu. Člověk se pořád posouvá. To mě moc baví.
Ta kultura firmy byla cítit na sto honů. Tehdy jsme se rozhodli, že se vrátíme do České republiky.“
Adastra je můj první zaměstnavatel v ČR. Byl jsem na internshipu v USA, kde se mi dařilo — oženil jsem se tam a narodilo se nám dítě. Měli jsme v plánu žít americký sen, což se i docela dařilo, ale časem se nám přirozeným vývojem změnily priority. Rozhodli jsme se proto vrátit a já jsem na dálku hledal novou práci. Jediný, kdo byl dost zajímavý a zároveň flexibilní, byla Adastra. Domluvili jsme se de facto během 2 dnů.
V USA jsem dělal podobný byznys, a tak mě oslovilo, co dělali. Z komunikace s nimi jsem viděl, že vědí, o čem mluví — a že mě chtějí. Bylo to férové a otevřené jednání. Ta kultura firmy byla cítit na sto honů. Zároveň mi nabídli dobré podmínky.
Dneska jsem managing konzultant a mám na starosti více jak 10 accountů. S obchodem i projektovým řízením mi vždy někdo pomáhá. Já především přicházím s novými nápady, co se na projektech může dělat. Co nabídnout zákazníkům na základě jejich potřeb. Pak ta řešení dodáváme a podporujeme. Snažím se zákazníkovi naslouchat a vyhovět mu, což většinou vede k pěkným projektům a oboustranné spokojenosti.
Chodím na schůzky, které jsou dvojího typu. Obchodní schůzky obnáší možnosti, návrhy a definici řešení. Precizujeme ho spolu s klientem, a já pak připravuji nabídky. Druhý typ schůzek je delivery toho, co běží. Snažím se hlídat náplň — abychom dodávali to, co jsme slíbili. Ani míň, ani víc. Efektivita je pro nás hrozně důležitá věc. V rovině typů dodávaných řešení se to většinou točí kolem datových integrací, analytiky, reportingu a datových skladů.
Pořád tu mám možnost variabilní práce a zákazníků. Státní správa, logistika, média, telco, segment rychloobrátkového zboží… je toho spousta. A to mě moc baví, protože si zákazníci nejsou podobní.
Cením si taky té důvěry, kterou v Adastře máme. Jsem zodpovědný za dodávanou práci a můžu se realizovat. Navíc mám kolem sebe šikovné lidi.
Líbí se mi filozofie firmy, že nechceme dělat všechno, ale jen to, co je pro nás zajímavé. Rozvíjíme nové technologie — třeba IoT, AI… Chceme dělat živé věci.
Taky mě těší, že si tu nehrajeme na korporátní politiku, byť při velikosti firmy už to není tak jednoduché. Jsme takový robustní profi startup a ve skutečnosti uznáváme jen ta pravidla, která nás nelimitují. Když někomu něco jde, nikdo ho nebrzdí. Lidi se tu chtějí rozvíjet, jsou nadšení a makají. A firma jim věří.
Líbí se mi, že v Adastře vždycky najdu uplatnění podle svých znalostí, zkušeností a aktuálních potřeb.
Ano. Pracoval jsem rok a půl na projektu v Gruzii. Dva týdny jsem byl v České republice a dva týdny v Tbilisi. Ten projekt byl malý, ale náročný. V průběhu se mi narodil druhý syn, takže z hlediska osobního života to nebyla snadná situace. Ale i takové věci se v Adastře dají vyřešit. Každopádně stavět DWH od začátku bylo něco, co jsem už dlouho chtěl dělat, takže mě projekt moc bavil.
Do styku s Adastrou jsem přišel z pozice klientské firmy. Pracoval jsem 7 let v Oskaru, dnes tedy Vodafone. Na mé současné pozici dělal Pavel Kysela, dnes CEO. Viděl jsem, že uvnitř v Adastře si lidi rozuměli.
Když Vodafone postoupil část svého IT firmě IBM, rozhodl jsem se odejít. Kolega mi řekl, ať jdu do Adastry. Mě už tehdy bavilo BI a DWH a věděl jsem, do čeho jdu. Nejdřív jsem dělal revizi guidelines pro certifikace ISO a připravoval jsem školení. Pak jsem šel do Adastra Business Consulting a první rok jsem byl v Rusku. To byl moc zajímavý projekt stavby Campaign Management platformy od začátku do konce.
Líbí se mi, jak je ta firma strukturně plochá. Znám Davida Kozelku, znám Pavla Kyselu. Můžu jít přímo za nimi a nemusím běhat do pater.
Co se týče DWH a BI, v Česku nemá Adastra moc konkurence. Máme dobré lidi a dobrou práci, protože jsme na tom vyrostli. Mnozí z nás jsou tu více jak 10 let. Ta firma historicky vyzkoušela několik slepých uliček, takže dnes moc dobře ví, co dělá a proč.
*Poznámka autorky: Rozhovor s Adastřany pochází z roku 2018. David Kaláb před pár lety opustil místo managing consultanta a vede celou divizi Gov & Insurance.
Do starých kanceláří už se nevešli, ty nové proti nim...
O práci v Big Datech jsem si povídala s Vítkem...