Snad žádná velká společnost nepochybuje o obrovských benefitech čistých, konsolidovaných a unifikovaných zákaznických dat pro svůj byznys (při komunikaci se zákazníky i v rámci interních procesů). Se zavedením evropské legislativy GDPR (od 25. května 2018) nutnost konsolidace zákaznických dat, jejich dohledání ve všech firemních systémech a případné smazání, ještě více narůstá. To ví i pojišťovna Kooperativa, která se ve spolupráci se společnostmi Deloitte a Adastra této oblasti intenzivně věnuje. Technologicky se přitom spolehla na řešení Ataccama.
Kooperativa je univerzální pojišťovna, která na českém trhu již 27 let nabízí plný sortiment služeb a všechny standardní druhy pojištění pro občany, drobné firmy i velké podniky. V roce 2005 se stala její součástí také Česká podnikatelská pojišťovna. V současnosti se stará o 2,04 miliónu zákazníků. Kooperativa patří do skupiny Vienna Insurance Group (VIG), předního specialisty na pojištění v Rakousku a ve střední a východní Evropě, kterou tvoří kolem 50 společností ve 25 zemích.
S rostoucím počtem zákazníků a pojistných smluv pojišťovny a s tím souvisejícími datovými objemy si jednotlivé útvary Kooperativy začaly stále více uvědomovat potřebu „čistých dat“. Deficit konsolidovaných a unifikovaných dat nejvíce pociťoval Bezpečnostní odbor pojišťovny, který vypsal výběrové řízení a následně se stal byznys vlastníkem pilotního projektu řešení datové kvality.
V průběhu výběrového řízení se díky analýze společnosti Deloitte a vstupům ze strany Adastry ukázalo, že se nejedná pouze o datovou kvalitu, ale o komplexní projekt v oblasti Master Data Managementu. Zástupci Kooperativy se s touto myšlenkou ztotožnili a rozhodli se pro realizaci projektu masteringu dat.
Deloitte a Adastra přesvědčily Kooperativu o potřebě masteringu dat.
Společnosti Adastra a Deloitte nejprve v rámci projektu nadefinovaly a zavedly jednotné pojmy jako čištění dat, unifikace, mastering, referenční data či Master/zlatý záznam. Následně Adastra nad daty vystavěla pravidla pro mastering a čištění postavená na sofistikované logice.
1015 pojistných podvodů odhalil tým specialistů v Kooperativě, když v roce 2016 prověřoval přes 1600 podezřelých pojistných událostí (zdroj: https://www.novinky.cz/…istovny.html)
Projekt unifikuje pět entit (osoba, adresa, vozidlo, bankovní účet, telefonní číslo), data čerpá z interních systémů pojišťovny i externích databází používaných v pojišťovnictví pro obohacování dat.
Na základě znalostí IT architektury a systémů Kooperativy navrhla Adastra pro mastering dat české technologické řešení Ataccama MDC, které Kooperativa začala používat. Ve volbě nástroje hráli v Kooperativě roli dva významné aspekty:
Jako první využívá unifikovaná data Bezpečnostní odbor pojišťovny Kooperativa. Data vstupují do systému Adastra Fraud Management System (AFMS), který Adastra v Kooperativě v minulosti implementovala a který identifikuje nestandardní, pro pojišťovnu rizikové jednání, které může být potenciálně podvodné.
S dokončeným projektem Kooperativa získala:
Kooperativa nyní dokáže ještě efektivněji a přesněji identifikovat podezření na podvodné jednání občanů i podnikatelů. To ve svém důsledku vede k vylepšení celkové finanční bilance Kooperativy, jelikož se tím výrazně zredukovalo vyplácení neoprávněného pojistného plnění. V roce 2016 se jednalo o částku 183 milionů Kč.
183 milionů korun je uchráněná hodnota, kterou Kooperativa v roce 2016 nemusela vyplatit, jelikož potvrdila podvodné jednání klientů (zdroj: https://www.novinky.cz/…istovny.html)
Naše dobrá pověst stojí na schopných lidech, kteří dotáhnou projekt do zdárného konce. V tomto případě se zákazník mohl spolehnout na tyto konzultanty.
Pokud vás tento příběh zaujal, inspirujte se i dalším povídáním o úspěšných projektech našich zákazníků.