Pryč je doba, kdy jste kvůli jedné změně museli osobně navštívit několik úřadů. Díky základním registrům i moderním komunikačním prostředkům, které státní úředníci používají, se zjednodušila, zpříjemnila i zefektivnila interakce mezi úřady a občany. A přispěla k tomu i Adastra, která se podílela na vzniku Registru osob.
Registr osob (ROS) je jedním ze čtyř základních registrů v rámci soustavy Základních registrů České republiky. Spravuje ho Český statistický úřad. Registr osob slouží k evidenci Právnických osob a jejich organizačních složek, podnikajících Fyzických osob, zahraničních osob a jejich organizačních složek, organizací s mezinárodním prvkem a organizačních složek státu.
Cílem projektu bylo vybudovat celou infrastrukturu nově vznikajícího informačního systému, naplnit systém relevantními daty, verifikovat data, spustit pilotní provoz a následně nasadit ROS do ostrého provozu. Součástí dodávky byl i Integrovaný agendový informační systém ROS (IAIS-ROS) – centrální webové řešení provozované v gesci ČSÚ, které poskytuje editorům ROS nástroj pro zápis osob i změn referenčních údajů bez nutnosti pro příslušnou agendu vytvářet nebo upravovat vlastní informační systém. Nedílnou součástí projektu bylo nastavení procesů uživatelské podpory, správy systému a aktualizace dat.
Vybudování systému Základních registrů vyžadovalo úzkou spolupráci a koordinaci aktivit 4 zadavatelů (MV, ČSÚ, ČÚZK a ÚOOÚ) a 6 dodavatelů jednotlivých registrů.
1 pouze jednou oznámí podnikatel nebo právnická osoba referenční údaje nebo jejich změnu na úřadě a dál už „obíhají dokumenty (dnes už vlastně jen data 😊 ) a ne lidé“
Projekt ROS patří mezi nejkomplexnější projekty, které se na českém trhu realizovaly. O jeho velikosti svědčí:
To, že systémovým integrátorem takto rozsáhlého projektu byla zvolena Adastra, podtrhuje důvěryhodnost Adastry na českém trhu.
50+ zdrojových systémů poskytovalo data pro primární naplnění registru osob. Na jejich čistění Adastra nasadila řešení Ataccama Data Quality Center.
Vlastní dodávka projektu zahrnovala mnoho fází a úkolem Adastry bylo koordinovat jednotlivé kroky jako:
Projekt ROS jsme pro ČŠÚ úspěšně dokončili a pokračujeme v něm až do současnosti, když zajišťujeme správu a rozvoj tohoto informačního systému. Ostrý provoz Základních registrů byl spuštěn 1. července 2012. Adastra spolu s dalšími dodavateli získala za Systém Základních registrů veřejné správy ocenění od České asociace manažerů informačních technologií (CACIO) „IT projekt roku 2012“.
3 miliony registrovaných osob eviduje více než 3 miliony podnikajících subjektů v České republice
Hlavní přínos projektu spočíval ve zvýšené efektivitě a kvalitě výkonu státní správy odvozené od dostupnosti aktuálních a validních referenčních údajů.
Velkým nepřímým přínosem bylo ulehčení styku s veřejnou správou pro občany, firmy i další subjekty (nemusí opakovaně dokládat referenční údaje). Při realizaci projektu kladli zadavatelé i dodavatelé velký důraz na vysokou dostupnost, důsledné sledování kvality a bezpečnosti realizovaných služeb včetně řešení všech aspektů ochrany osobních údajů.
27 miliony dotazů do ROS se uskutečnilo od jeho uvedení do provozu tj. od 1. 7. 2012
Naše dobrá pověst stojí na schopných lidech, kteří dotáhnou projekt do zdárného konce. V tomto případě se zákazník mohl spolehnout na tyto konzultanty.
Pokud vás tento příběh zaujal, inspirujte se i dalším povídáním o úspěšných projektech našich zákazníků.